Že barvy ovlivňují psychiku, to je známá věc. A nejde jen o to, které vám vyhovují, ale jak působí v kombinaci. Všichni řešíme barevnost stěn, ale stejně důležité jsou i designové prvky interiéru, nábytek a další vybavení.
Vnímání barev je hodně individuální a svojí roli hrají i jazyk a kultura. V některých asijských zemích je třeba bílá barvou smutku, zatímco štěstí, bohatství a plodnost symbolizuje červená – která je pro nás ovšem barvou výstrahy, revoluce či nebezpečí. Stručně řečeno, výběr barev pro příjemné bydlení není univerzální. Na druhou stranu ale jejich použití nemůže být úplně nahodilé. Zatímco kulturně podmíněné vnímání barevných významů funguje spíš podvědomě (cítíte se v místnosti nepříjemně, ani nevíte proč), osobní estetické požadavky většinou dokážeme formulovat jasně. I tak je ale třeba se nad nimi zamyslet (nepodléhám jenom módě?), uvažovat o kombinacích barev (pravidlo 60-30-10), dostatku světla či využití daných prostor. Ložnice nebo pracovna? Jídelna nebo poslechová místnost?
Hra barev, světla a prostoru
Designéři klasického rezidenčního bydlení se obyčejně drží spíše ověřených barev a kombinací. A mají k tomu často i jiné důvody, než jejich oblibu. Zatímco vnímání konkrétních barev může být různé, jejich fyzikální vlastnosti jsou pevně dané. Jde především o to, že čím je barva tmavší a sytější, tím více obyčejně ubírá světlo, resp. tím méně světla odráží do prostoru. Tam, kde chcete zapracovat na útulnosti, se nejspíš budou více hodit teplejší barvy, které světlo pohlcují, než studené, které ho většinou spíše odrážejí zpět. Samozřejmě také už dávno neplatí, že všechny stěny musí mít stejnou barvu. A zase nejde jen o estetiku nebo módu – jedna tmavá stěna dokáže například zkrátit místnost, která působí jako příliš dlouhá. Tmavší barvy obecně místnosti zmenší, světlé jako by je projasněním trochu zvětšily.
Důvěřujte kvalitním odborníkům
K tomu všemu je pochopitelně nutné zvážit velikost a umístění oken, stejně jako kam vedou a kolik světla do místnosti přivedou. A o tom, co v interiéru dokáží vhodně umístěná zrcadla (třeba i společně s osvětlením), by se dal napsat další článek. Rozhodně se vyplatí spolehnout se na odborníka. Zváží celkový prostor domu či bytu, jejich využívání a tomu podřídí ideální návrh barevných kompozic.
Co je barevné pravidlo 60-30-10?
Stále máte chuť vrhnout se do úpravy interiéru sami? Myslete ale na to, že všeho moc škodí. Interiéroví designéři doporučují 3 barvy v poměru 60-30-10. To znamená, že nejdříve si zvolíte primární barvu, která pokryje 60 % místnosti. Zpravidla jde o velké barevné plochy – stěny, podlaha, strop a případně největší kus nábytku. Vybírejte s rozmyslem. Hlavní barva by měla být spíš neutrální, takže neuděláte chybu se světlejšími odstíny. Ty pak můžete výběrem křiklavějších barev doplnit podle libosti. Sekundární barva by neměla být úplným protipólem té „základní“. Pokryje cca 30 % ploch – zbylé kusy nábytku, závěsy apod. Posledních 10 % představují různé doplňky, polštáře na pohovce, květiny a podobné drobnější objekty. Tady už se můžete trochu vyřádit a zvolit barvu, která interiéru dodá šmrnc. A nebojte, pokud vám prostor přijde málo barevný, oživíte ho snadno. Třeba i pomocí bytových doplňků. Zato divokou zeď už podobně zklidníte jen těžko.
Nenechte se unést dočasnými trendy
Stejně jako módní návrháři každoročně vyhlašují trendy v oblékání, tak i interiéroví specialisté a výrobci barev rok co rok určují, jaké barvy budou následující sezónu in. Například letos prý dojde k velkému odklonu od luxusní, nicméně trochu odtažitě působící šedé a přednost dostanou teplejší odstíny. My si nicméně nemyslíme, že by měly „barvy roku“ jakkoliv ovlivnit vaše rozhodování. Za pár měsíců poletí zase jiné a oblékat domov do barev podle posledních trendů je přece jenom dost nepraktické. I zde tedy platí pravidlo, řídit se především vlastními barevnými preferencemi. Pokud se vám tedy šedá vždycky líbila, klidně ji ve svém interiéru použijte.
Stručný průvodce obecnou „psychologií barev“
Červená – stimulující, intenzivní a výrazná. Rozproudí adrenalin i konverzaci a povzbudí chuť k jídlu. Logicky se pak nejlépe hodí do kuchyně, naopak nedoporučuje se do ložnice.
Oranžová – energická, ale bez agresivity. Zlepšuje koncentraci, kreativitu a probouzí emoce. Hodí se do pracoven i dětských pokojů.
Fialová – dramatická, luxusní a provokující. Ve světlejších odstínech může uklidňovat a hodí se do ložnic.
Růžová – romantická, láskyplná a něžná. Ideální jako sekundární barva do kuchyní, případně do dětských pokojů.
Zelená – uklidňující a harmonická. Vhodná do jakékoli místnosti, vyvolává pocity bezpečí a sepětí s přírodou. Není náhoda, že se doporučuje do ložnice.
Žlutá – veselá, ale také iritující. Obecně bývá spojována s pozitivními emocemi, nesmí být jí ale moc – pak vyvolává frustraci.
Modrá – zklidňující a relaxační. Uvolňuje napětí, proto je vhodná do ložnic. Pozor na tmavě modrou, která může evokovat smutek.
Černá – elegantní a nekompromisní. Jde vlastně o absenci barev, použijte ji jako doplňkovou barvu a dodáte místnosti hloubku.
Bílá – univerzální a velkorysá. Zvětšuje prostor, nicméně může působit fádně. Základ, na kterém vaše fantazie může stavět.
Hnědá – zemitá a útulná. Uklidňuje a zbavuje stresu, ale zároveň může působit nudně. Nedoporučuje se jako primární barva.
Šedá – luxusní a vyvážená. Sama o sobě by mohla být fádní nebo i tísnivá, ale při kombinaci s pestrými barvami dodá interiéru styl.
K rodinnému bydlení se nejvíc hodí zelená
Designéři a architekti Getbergu samozřejmě s barevnými paletami pracují. A protože si uvědomují důležitost osobních preferencí, nabízí například v aktuálním projektu East Gardens Strančice hned tři různé barevné škály. Ať se jedná o barvu fasády, dlažbu na terase, vnitřní podlahy či obklady v koupelnách, barevné schéma Air, Sand nebo Stone bude nové vlastníky provázet celým novým domovem. Naší hlavní snahou je ale přinést novým vlastníkům primárně co nejvíc zeleně.
Ať už jsou vaše barevné preference jakékoli, ozvěte se nám kdykoli přes web nebo na telefon 220 873 614. Pokud vám jde o bydlení ve zdravém prostředí na okraji metropole, určitě najdeme společnou řeč. Přímo tady na stránce se navíc můžete přihlásit k odběru newsletteru. Spousta našich klientů už díky němu ušetřila díky tomu, že měli informace o našich akcích nebo nových projektech z první ruky.