Nejobtížnější čas pandemie máme snad již za sebou a život se pomalu vrací do běžného fungování. Jak současnou situaci z finančního a investičního hlediska vidí CEO GETBERGu, Egor Khlebnikov?

 

 

Jak současné změny (zrušení daně z nabytí nemovitosti, možnost odkladu splátek kvůli koronaviru, uvolnění limitů u nových hypoték atp.) ovlivní trh s nemovitostmi a chování zákazníků?

Myslím, že uvolnění podmínek u hypoték a zrušení 4% daně koncoví klienti ocení. Ušetřené peníze mohou využít například na lepší vybavení. Je ale potřeba si uvědomit, že toto se primárně dotkne starších nemovitostí, pozemků a komerčních nemovitostí. Novostavby byly od 4% daně osvobozeny již dříve.
Trh s nemovitostmi se ani vlivem pandemie nezastaví. Lidé stále potřebují bydlet a Česko navíc zvládá karanténu velice dobře. Z našich zkušeností víme, že zákazníci tuto dobu vnímají jako dobrou příležitost ke koupi. Developeři jim navíc vycházejí vstříc různými bonusy, slevami či splátkovými kalendáři.

Opatrnější jsou však banky. Před koronakrizí se hypotéky vyřizovaly takřka na počkání, dnes trvá proces schválení úvěru kvůli důkladnější kontrole déle.

Že se situace vrací do normálu můžeme vidět i na sociálních sítích. Zatímco donedávna developeři komunikaci utlumovali, dnes je jejich reklam zase plný internet. Vychází to ale vždy z chování klientů. Ti mají v současné chvíli enormní zájem zejména o pozemky.

 

 

Proč v dnešní době investovat do bydlení?

Nemovitost je stále jedním z nejlepších typů investic. Nikdo vám ji jen tak neukradne ani neunese. Když navíc kupujete nemovitost od developera, je jen malá šance, že by propadla v ceně. Hodnotu nemovitosti může snížit plánovaná stavba dálnice nebo skládky, ale těchto případů je v Česku velice málo. Prodejci mají nyní více času věnovat se klientům a pomůžou jim správně vybrat. Pečlivost se vyplatí.

Při investování do nemovitostí je potřeba mít reálná očekávání. Pokud počítáte s desítkami procent výnosů, nejste ochotní si počkat na příležitost a v oboru se nevyznáte, jde o velmi rizikovou investici. Klíčem je dobře vybraná lokalita a nemovitost.

Pokud kupujete nemovitost na bydlení, tak nelze říci, že by někdy byla vhodnější doba. Kupujete totiž ve chvíli, kdy potřebujete bydlet. Nákup je ale i v tomto případě dobrým způsobem, jak uložit peníze. Určitě lepším, než je mít v bance.

 

 

 

Jaká je podle vás nyní nejlepší investice? Do čeho a proč byste vy osobně investoval?

Investoval bych do pozemků. Je jich málo a snadno jim můžete zvýšit hodnotu zakoupením projektu či postavením domu. Ten pak můžete pronajímat nebo prodat. Pozemek je velice flexibilní.
V ideálním případě bych však nakupoval mix nemovitostí za Prahou. Pozemky, byty i domy. U těch bych se díval na velikost zahrady. Myslím si, že pohled developerů na půdorysy se hodně změní. Developeři teď většinou staví velké projekty, které jsou si velmi podobné, a to i rozměry. Práce s půdorysy a maximálně efektivní využití prostoru je však trend, na který bych se zaměřil i při výběru investiční nemovitosti.

 

 

Co nyní dělají rezidenční developeři? Vypadá to, jako by na trhu bylo méně nových projektů, je to pravda?

Někteří developeři zvolili vyčkávající taktiku. Jejich byznys totiž funguje tak, že jakmile spustí nový projekt, musí okamžitě začít investovat do marketingu, prodeje apod. Teď se možná trochu zalekli a raději peníze drží. Je také možné, že se někteří developeři snaží úmyslně pozdržovat trh. Tím ovlivňují lidi, kteří jim raději prodají pozemek „dokud je čas“. K této atmosféře jistě přispívají i média. Žádný developer však nemůže vyčkávat dlouho, není možné zastavit byznys. Podle některých trh klesá a prodává se málo, ale i dnes jsou společnosti, které stále prodávají.
Dávat méně nemovitostí na trh je jistě forma strategie. Nemyslím si však, že je to správná technika, protože zároveň brzdí ekonomiku, což v konečném důsledku dostihne i samotné developery.
Zejména v dnešní době bychom se měli stále snažit prodávat a nabízet nové nemovitosti. Jen tak dokážeme překonat krizi. Klienti nikam nezmizeli, stále tu jsou a potřebují střechu nad hlavou. Jen ještě více porovnávají poměr kvalita-výkon.

 

Přečtěte si další články