Vzdušnou čarou můžete být od Prahy, nebo dokonce od centra, pár kilometrů. Ale čas strávený dopravou se vzdáleností moc nesouvisí. Zácpy, přestupy, objížďky… A co když chcete, aby ta cesta byla navíc i příjemná?

 

Pohodlí každého bydlení závisí i na tom, jak pohodlná s ním souvisí doprava, kamkoli potřebujete. Nebo prostě jen chcete. Tuhle otázku řeší čím dál víc lidí, kteří si pořizují bydlení v příměstských oblastech. Tři přestupy narvanou MHD odněkud z pole samozřejmě ráno člověku náladu nezlepší. A těšit se na zpáteční cestu v podobném duchu taky úplně nejde. Zkrátka – původně tak romantický domov na periferii člověku rychle začne lézt krkem. 

Pražskou ekonomiku tvoří až 30 % přespolních 

Vedle toho je ale u Prahy spousta skvěle vybavených samostatných městeček, kde každodenní záležitosti vyřídíte v místě – a pěšky. A když chcete do metropole, počkáte si na klimatizovaný vlak v rámci PID, kterým jste raz dva v centru, a ještě přečtete kus knížky. „Už víc než 30 procent z těch, kteří tvoří ekonomickou aktivitu hlavního města, bydlí mimo něj. A z celého Středočeského kraje dojíždí přes půl milionu lidí,“ říká generální ředitel Getbergu Egor Khlebnikov. Není to ale jen případ Prahy. Obdobný trend je minimálně poslední dekádu patrný v celém rozvinutém světě. Nedávno jsme se mu věnovali v článku přímo tady na blogu. Příměstské bydlení pak láká samozřejmě i ty, kteří do práce nedojíždějí. Třeba i kvůli přechodu na home office. Mít na dosah velkoměsto se prostě hodí vždycky.

Kilometry nejsou všechno

Pokud o stěhování za město uvažujete, určitě nevynechejte dopravu. Nenechte se zmást tím, že prstem po mapě je to do centra blízko. I z malebné vesničky, která se vám při pořizování nemovitosti zdála jako ráj na zemi, se může stát noční můra. Je nepříjemné po pár měsících zjistit, že překvapivě nízká cena nemovitosti nesouvisela úplně s tím, že by prodávající nerozuměl cenám na trhu. Jen prostě odpovídala tomu, že se do metropole v podstatě nejrychleji dostanete pěšky přes les. Tedy, na konečnou nějaké MHD. 

 

Domov bez dobrého spojení s Prahou dlouhodobě ocení vážně málokdo. Ať už tam jezdíte každý den, nebo jen nárazově. Infrastruktura je zkrátka při rozhodování důležitější než počet kilometrů. Ovšem faktorů, které kvalitu vašeho bydlení ovlivní podobně jako doprava, je víc. Nové majitele bohužel někdy zaskočí, proto jsme je nedávno sepsali – přečtěte si je. Ale zpátky k dopravě. Na prvním místě bývá pochopitelně cestování autem. Co když jsou ale příjezdové cesty věčně ucpané? Co když je dálnice v nedohlednu, nebo spíš v nedojízdnu? Tušíte, kolik času vám cesta do města zabere? Ne v ideálním případě, ale ve špičce.

Bez vlaku už to dneska nejde

Monitor přímého trhu s nemovitostmi zjistil, že počet dotazů na železniční dopravu nebo na vzdálenost od nádraží vzrostl u zájemců o příměstské bydlení mezi roky 2018 a 2019 o třetinu. A počet zmínek o železniční zastávce v inzerátech kategorie nemovitostí za tu dobu narostl dokonce o dvě třetiny! Vlaky prostě frčí. Samozřejmě nikdo neříká, že máte rezignovat na auto. Ale je vážně příjemnější, když se auto stane alternativou pohodlného spojení vlakem, než když musíte autem denně a alternativou je nacpaný bus. Který se navíc až na pár přednostních pruhů kodrcá stejnou zácpou. 

 

Logistika Prahy je na evropské špičce

Příměstský vlak je navíc alternativa navýsost příjemná. Zejména Praha se v tomto ohledu může infrastrukturou skutečně chlubit. Rozhodně nebudete jezdit žádnou vykopávkou. Příměstské železniční linky S1–S9 jsou moderní, bezbariérové a samozřejmě klimatizované. Jejich obsluhu zařizují dvoupatrové soupravy CityElefant, které mají díky tomu spoustu míst k sezení a patří obecně k tomu nejmodernějšímu, co České dráhy nabízejí. Podle odborníků se vyrovnají třeba německému S-Bahnu nebo dánským vláčkům S-tog. 

Kvalita spojení hraje velkou roli také pro budoucí obyvatele East Gardens Strančice, kteří se pro nové bydlení v této lokalitě často rozhodovali právě podle dostupnosti do centra Prahy. „Esko“ jezdí Strančicemi ve špičce až 5× za hodinu (ano, častěji než leckteré metro na konečné) a na pražském Hlavním nádraží je za 35 minut. Na jeho používání vám navíc stačí klasická pražská Lítačka. Praha je totiž vážně za humny. A bonus? Díky vlaku snížíte svoji uhlíkovou stopu a budete ohleduplnější k planetě. A to dává zdravějšímu bydlení v přírodě další příjemný rozměr. 

Jestli vás zaujal náš projekt East Gardens, jehož stavba začala v únoru a část poslední etapy je ještě v prodeji, neváhejte se nám ozvat přímo tady přes web nebo na telefonu 220 873 614.

Chci lepší život za Prahou